Sunday, January 11, 2009

Israel serang penempatan awam

GAZA - Tentera Israel menjadikan kediaman orang awam di kawasan yang paling padat dengan penduduk di Gaza sebagai sasaran terbaru semalam.
Dibantu sejumlah helikopter tempur dan kereta kebal, tentera Israel mula memasuki timur dan selatan bandar Gaza dalam operasi memburu pejuang Hamas dari rumah ke rumah.
Pejuang-pejuang Hamas memberi tentangan dengan membedil peluru mortar dan antikereta kebal bagi menghalang kemaraan askar-askar Israel itu.Beberapa pegawai perubatan memberitahu, separuh daripada 27 mangsa yang terkorban dalam pertempuran hari ke-16 semalam merupakan orang awam.
Menurut mereka, angka korban Palestin sejak Israel melancarkan serangan keatas Gaza pada 27 Disember lalu mencecah 869 orang dengan kebanyakan mangsa merupakan orang awam.
Di Israel, kerajaan negara itu menyatakan sejumlah 13 rakyatnya iaitu 10 anggota tentera dan 13 orang awam maut setakat ini akibat bedilan roket Hamas.
Perdana Menteri Israel, Ehud Olmert ketika berucap kepada kabinet negara itu dengan angkuh memberitahu bahawa operasi ketenteraan di Gaza semakin berjaya mencapai matlamatnya.Namun, Olmert yang enggan mematuhi resolusi gencatan senjata Majlis Keselamatan tidak menetapkan tarikh khusus bagi Israel berundur dari Gaza.
Seteru Olmert, Khaled Meshaal yang memimpin Hamas juga menyatakan kerajaan Hamas di Gaza tidak akan menerima gencatan senjata itu sehingga Israel terlebih dahulu berundur dari Gaza dan membuka semua lintasan sempadan.
Di Amerika Syarikat (AS) pula, bakal Presiden Barack Obama berkata, konflik di Gaza bakal menjadi agenda utama dan beliau akan mencari jalan penyelesaian sebaik sahaja dilantik secara rasmi sebagai Presiden AS.

No comments: